Mindfulness Oosterbeek/ Arnhem

  • Locatie

    Yogaschool Zweiersdal Weverstraat 65 Oosterbeek

  • Data

    22-09-2019 t/m 30-11-2019

Mindfulness Oosterbeek/ Arnhem

Deze training wordt gegeven van 13 tot 15 uur op de vrijdagmiddag in Oosterbeek
Locatie: Yogaschool Zweiersdal
Start: 20-09-2019
Aantal bijeenkomsten: 8
Bijdrage: 280 euro

Wil jij mindful in het leven staan? Misschien heb je te maken met stress, piekeren, angst of depressieve gevoelens die jou regeren? Of heb je te maken met overspannenheid of burn out en wil je daar iets aan doen.

Met Mindfulness leer je om op een vriendelijke manier je gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen te observeren. Zo ontstaat er ruimte om met aandacht en minder op de automatische piloot te leven. Mindfulness wetenschappelijk goed onderbouwd en er zijn steeds meer mensen die baat hebben bij de rust, het inzicht en de mildheid die de training oplevert. Mindfulness is in principe geschikt voor iedereen. Of je nou jong bent of oud, wel of geen lichamelijke en/of psychische klachten hebt. Het is een training waar je de rest van je leven profijt van hebt.

Wat is het?
‘Mindfulness’ is een mooi woord voor aandachtigheid of opmerkzaamheid. Het is de kunst van het aanwezig zijn. Veel van wat we doen, gaat op de automatische piloot. Gedachten vliegen tegelijkertijd door ons hoofd. We zijn met onze aandacht bij wat al geweest is of bij wat we nog moeten meemaken. Vaak merken we pas later dat we gejaagd zijn, andere negatieve gevoelens hebben of vermoeid zijn.

Aandacht geven is een vaardigheid die je kunt leren door te oefenen. Je ontwikkelt het vermogen om waar te nemen wat er in je omgaat. Je leert bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren waardoor je beter kunt omgaan met hinderlijke gedachten, negatieve gevoelens en stress. Je wordt milder en meer accepterend naar jezelf. De Mindfulness trainingsmethode is ontwikkeld door Jon Kabat Zinn. Het goede van oosterse meditatietechnieken en westerse therapie elementen maken het tot zo’n waardevolle training. In Mindfulness wordt minder in gegaan op inhoud van problemen, maar je leert hoe je met problemen kunt omgaan.

Voor wie is het
Mindfulness is geschikt voor iedereen die wil leren om bewuster en intenser te leven.  Mindfulness biedt o.a. verlichting bij piekeren, spanning, vermoeidheid en concentratie-problemen. Mindfulness biedt tevens goede resultaten bij deelnemers met specifieke klachten op het gebied van overspannenheid, burn-out, angst, verslaving en pijn.
Uit wetenschappelijk onderzoek komt naar voren dat Mindfulness goede resultaten biedt bij depressie.

Wat je leert met Mindfulness
Je leert niet alleen te luisteren naar je hoofd, maar ook naar je lichaam
Je kunt accepterend omgaan met lastige emoties en houdt de regie over je gedachten.
Je leert te accepteren wat niet te veranderen is.
Je krijgt meer inzicht in je automatische patronen en ontwikkelt mildheid voor jezelf en je omgeving.

Hoe het werkt
Mindfulness is een praktische methode. Gedurende 8 weken wordt in een trainingsprogramma gebruik gemaakt van verschillende technieken uit de mindfulness methode ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn. Er wordt geoefend met de bodyscan, zitmeditatie, bewegen in aandacht, aandacht voor ademhaling en andere concentratieoefeningen gericht op het observeren van gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen zonder te oordelen.
Tussen de oefeningen door worden ervaringen uitgewisseld en wordt er theorie aangereikt over stress, piekeren, zorgen, somberheid en omgaan met andere levensuitdagingen.
Tijdens de training word je gevraagd om een half uur per dag te reserveren voor Mindfulness oefeningen.